Kostråd til påskefrokosten

Påsketallerken med æg og serviet

sådan kommer igennem påskefrokosterne uden ondt i maven og øget kropsvægt

Kender du det. Du tager til et par dejlige påskefrokoster, spiser og drikker 8-12 timer i streg, og ender med at gå hjem med ondt i maven. Når ugen er omme, har taget de to kilo på, du lige havde brugt to hele måneder på at tabe!!

Er det det værd? Nej vel…

Derfor vil jeg gerne give dig et par gode råd, til hvordan du kan undgå dette.

  • Spar nogle kcal ved at faste fra morgenen af. Eller nøjes med at spise eller lille let morgenmåltid, som evt. består af et æg og nogle grøntsager eller en grøntsags smoothie, evt. med lidt proteinpulver i .
  • Læg en plan! Lav en realistisk aftale med dig selv, inden du tager hjemme fra, og overhold den.
  • Forbrænd nogle ekstra kcal ved, at dyrke motion. Træn lidt ekstra dagen før, løb en morgentur inden påskefrokosten, og kom ud og gå en lang tur i skoven, dagen derpå. På den måde får du sparet op til de ekstra kcal, der kommer indenbords. Gåturen er med til, at rydde lidt op i det hele, og sætter gang tarmene, som nok godt kunne trænge til en hjælpende hånd.
  • Lad vær med at drikke for mange kcal. Hold fra sukkerholdige drikke som sodavand, og drik evt. et glas vand imellem hver genstand du drikker.
  • Lad vær med at smag på det hele, bare fordi det er der. Tag kun det du synes er allermest lækkert, og lad det stå du godt kan undvære.
  • Spis med måde. Lad være med, at tage for store portioner, du kan altid tage flere gange.
  • Undgå at spise efter du er mæt, hold nogle pauser og mærk hvad din krop fortæller dig.
  • Begræns de søde sager. Men giv dig selv frihed til, at spise lidt sødt, hvis det er vigtigt for dig.
  • Afslut din aften, men en god gang sex eller blot en gåtur.Det gør dig glad og du forbrænder ekstra kalorier.
  • Husk det er ikke uhøfligt, at sige nej tak. Det er dem der presser på, der er uhøflige ikke, at respektere dit valg!
  • Har du spist for meget til påskefrokosten, kan du altid rydde op i det dagene efter, ved at røre dig ekstra, eller springe nogle måltider over.
  • Fast 12-15 timer fra dit sidste måltid, til dit 1. måltid dagen efter. Din krop at brug for ro og tid, til at nå at afgifte sig selv og komme af med noget af alt de affald du har kommet i den.
  • Husk at drik godt med vand, bl.a. for at undgå forstoppelse.

Er det dig der har æren af,at holde Påskefrokost.

Så gælder det ovenstående stadig, men her er lidt ekstra fif til værten/værtinden.

  • Sørg for massere af grøntsager, både i og ved siden af retterne. De er med til at stabilisere boldsukkeret, mætter og er kalorielette.
  • Lav små sunde tapas retter, som ligger let men godt i maven.
  • Sørg for at stimulere alle smagssanser( salt, sødt , surt, bittert) det giver en større mæthedsfornemmelse og lækker smagsoplevelse.
  • Tænk i konsistensens ( sprødt, blødt, mørt, saftigt mm ) og farver. Brug grønt og frugt i mange forskellig farver, til at gøre maden lækker og farverig.
  • Lad vær med, at lave for meget mad, ofte kan folk kun spise halvdelen, af det der bliver serveret, og kæmper sig igennem maden for, at virke høflige. Tænk heller i kvalitet i stedet for mænge, det skal nok give folk en rigtig god oplevelse.
  • Lav nogle sunde desserter. F.eks. daddelkugler, hjemmelavet sukkerfri marzipan, som du laver til æg og dypper i mørk 85 % chokolade. Det kunne også være jordbær dyppet i mørk chokolade eller en sund kage. Der findes utallige lækre sunde opskrifter på nettet.
  • Sørg for sjove selskabslege, og en fælles gå tur, så i ikke ender med, at sidde hele tiden.
  • Hyg jer med børnene, de elsker at være en del af fællesskabet, og dem er der gang i. Få dem med på en leg, og vis du stadig kan være hurtig og sej.
  • Fuck janteloven, du må gerne skille dig ud. Lav din frokost som du synes den skal være, hvem ved, det kunne jo være folk kunne lide det.

Hellere lade folk gå hjem lette, friske og glade. I stedet for dårlige, trætte og lade !!!!

Kunne du tænke dig at kickstarte din nye livsstil, så tag et kig på mine programmer og pakker.

Del indholdet og spred det gode budskab!

Skriv et svar

DISCLAIMER

DETTE PRODUKT ERSTATTER IKKE LÆGEBESØG, MEDICIN ELLER SYGDOMSBEHANDLING OG FOREGÅR 100% PÅ EGET ANSVAR. JEG (HEIDI CHRISTINE) TAGER HVERKEN MEDICINSK, LÆGELIGT ELLER JURIDISK ANSVAR FOR KOMPLIKATIONER OPSTÅET SOM FØLGE AF ELLER INDIREKTE FØLGE AF BRUGEN AF DISSE RÅD, KOSTTILSKUD OG URTER SAMT TRÆNINGSFORMER. JEG OPFORDRER DERFOR ALTID TIL, AT DU SØGER EGEN LÆGE INDEN AT DU PÅBEGYNDER STØRRE ÆNDRINGER I FORBINDELSE MED DIN KOST, MEDICIN, KOSTTILSKUD ELLER TRÆNING. HUSK AT DIN SUNDHED OG DIN KROP ER DIT ANSVAR OG DIN REJSE.

Læs om mine klienters succeshistorier